Rich snippets, het klinkt interessant, maar weet iedereen wel wat het zijn? Rich snippets doet je wellicht denken aan iets positiefs, iets waar je rijk mee kunt worden. Je verwachtingen komen uit, want rich snippets bieden jou de kans jouw SEO te optimaliseren en om meer bezoekers via de zoekmachines te genereren.

Op het moment dat je zelf op het internet gaat zoeken dan is de uitkomst vrij voorspelbaar. Als je in Google op zoek gaat naar een product of dienst kies je het resultaat wat jou het meeste aanspreekt. Dit is natuurlijk de reden waarom we onze titels en meta-omschrijvingen optimaliseren.

Rich snippets

Want wat als je nu kunt zien dat er veel positieve reviews zijn geplaatst of dat je alvast een foto ziet van het product? Dan ben je misschien wel enthousiaster. Wat doet het met jou als bezoeker als je weet dat je een keuze gaat maken waar andere mensen al enthousiast over zijn? Maakt een afbeelding jou nog enthousiaster over een resultaat?

Wat zijn rich snippets?

Voordat je verder kijkt naar rich snippets moet je eerst weten wat Schema.org is. Schema.org is een initiatief van Google, Bing, Yahoo! en de Russische zoekmachine Yandex. Het doel hiervan is om via gestructureerde data betere zoekresultaten te tonen en het werk van de zoekmachines te vereenvoudigen.

Rich snippets (structured data geeft informatie, rich snippets zijn het resultaat) geven zoekmachines informatie over jouw website(pagina) die zij vervolgens kunnen tonen in de lijst met zoekresultaten. Naast de standaard titel, meta-omschrijving en URL kun je op deze manier foto’s (is geen structured data) reviews, prijzen, voorraden, auteur informatie etc. geven.

In de meeste SEO strategieën worden rich snippets niet direct meegenomen. Niet heel handig, want het toevoegen van deze informatie aan je website kan voor een groot succes zorgen. Onderzoek wijst uit dat het doorklik percentage voor je website met 30% kan verhogen, ook als je niet op de eerste plek staat.

Wat kan ik met rich snippets bereiken?

Voordat je rich snippets gaat toevoegen aan je website of webshop is het belangrijk om te weten welke soorten er zijn en wat je er mee kunt bereiken. Hieronder de vijf belangrijkste punten die je dankzij rich snippets in jouw resultaten kunt tonen.

Bedrijfsinformatie

Door het invoeren van jouw gegevens, adresgegevens, contactinformatie, prijsklassen, openingstijden en klantervaringen als deze aanwezig zijn kun je aantonen wie jij als bedrijf wilt vertegenwoordigen. Een mooie manier om jouw bezoeker te laten zien dat er een (fysiek) bedrijf achter het zoekresultaat zit.

Reviews

Bezoekers zullen vaak pas van je kopen als zij vertrouwen hebben in de partij waar zij zaken bij gaan doen. De slimste en snelste manier om vertrouwen te wekken is het tonen van recensies. Veel websites en webshops gebruiken nu al recensies, maar gebruik jij ze ook al in je vertoningen in Google?

In het voorbeeld hieronder zie je dat alleen al de sterren, ongeacht de score die je hebt behaald, jouw vertoning al laten opvallen. Heb je hierbij ook nog een hoge score, dan ben je helemaal verzekerd van clicks.

Prijzen en voorraad

Als je een product hebt waarbij prijs een belangrijke rol speelt in het aankoopproces dan is het interessant deze te tonen bij de vertoningen. Ben je goedkoper dan je concurrent of spring je er nou eenmaal beter bovenuit, dan heb jij meer kans op die ene bezoeker.

Hoe kan ik rich snippets installeren?

Na het lezen van bovenstaande punten wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Maar hoe installeer je rich snippets? Om te beginnen kun je rich snippets niet zomaar installeren, je installeert structured data. Deze gestructureerde data plaats je in de broncode van je website.

Voor het installeren van gestructureerde data kun je twee dingen doen. Sinds de lancering van schema.org kun je er voor kiezen om microdata te gebruiken.

Een andere mogelijkheid is het kiezen voor een hulp-tool. Je kunt hierbij kiezen uit gratis tools en betaalde tools. Voor een Magento webshop kun je op zoek gaan naar extensies die rich snippets kunnen realiseren. In WordPress kun je op zoek gaan naar plugins.

Tot slot is het in het vak van online marketing altijd de kunst van het meten = weten. Test daarom altijd achteraf de dingen die je hebt aangepast. Controleer of alles is doorgevoerd en of je gestuctureerde data ook daadwerkelijk goed is geinstalleerd. Een tool die je hierbij kunt gebruiken wordt je aangeboden door Google zelf. Via de Structured Data Testing Tool kun je broncodes invoegen of URL’s ophalen en vervolgens de gestructureerde gegevens valideren. Wil je meer informatie over rich snippets of over onze diensten? Neem contact met ons op!

 

Kom in contact